PROJECT INTERACTIE

killua

BESCHRIJVING

Dit project draaide om interaction design, waarin ik gedurende zes weken elke week een opdracht uitvoerde met interactie als centraal thema. De opdrachten waren georganiseerd in wekelijkse sprints, waardoor het belangrijk was om snel en zorgvuldig te werk te gaan. Een van de uitdagingen binnen dit project was het ontwerpen van een applicatie voor een dier. Dit voegde een uniek aspect toe, omdat we gewend zijn om interactie te ontwerpen voor mensen. Deze opdracht dwong mij na te denken over hoe interactie werkt voor een gebruiker die geen mens is, en hoe je problemen oplost in een context waar conventionele UX-methoden niet vanzelfsprekend zijn.

TYPE

Interaction design

OPDRACHTGEVER

CMD

WAAR

Communicatie & Multimedia design

HET PROCES

killua
killua

Onderzoek doelgroep en ontwerpen

Ik ben het proces gestart met deskresearch naar de ringslang: wat zijn de kenmerken van deze slang, en wat zou hij nodig hebben als er een app voor hem zou bestaan? Na dit onderzoek ben ik snel begonnen met het schetsen op papier, waarna ik deze schetsen heb omgezet in een eerste digitale versie. Vervolgens heb ik een testplan opgesteld met enkele vragen en heb ik de eerste versie getest met medestudenten. Dit testproces heb ik in totaal twee keer doorlopen om voldoende feedback te verzamelen waarmee ik het ontwerp en de interactie kon verbeteren. Het eindresultaat was een volledig swipebare applicatie die een ringslang in theorie met zijn staart of tong zou kunnen bedienen. Met de app kan de ringslang de perfecte plek vinden om op te warmen, vergelijkbaar met hoe echte ringslangen dit in het wild doen.

Kort gezegd begin ik elke week de opdracht met het analyseren en onderzoeken van de doelgroep. Ik onderzoek welke design challenge het beste aansluit bij de behoeften en kenmerken van de doelgroep. Op basis van deze inzichten ontwikkel ik een persona om de gebruiker te definiëren en maak ik een storyboard om de interactie en het gebruiksscenario beter te begrijpen.

killua
killua

Testen en aanpassen

Na de onderzoeks- en ontwerpfase ben ik gestart met het testen van mijn eerste ontwerp. Hiervoor heb ik een testplan opgesteld en dit duidelijk toegelicht aan de testpersonen. Het doel van deze tests was om waardevolle feedback te verzamelen waarmee ik mijn ontwerpen verder kon optimaliseren. Uit de feedback bleek bijvoorbeeld hoe de slang het meest effectief kan interacteren met de applicatie. In de oorspronkelijke versie waren de interacties voornamelijk tap-based, maar de tests lieten zien dat het handiger en intuïtiever is om de slang de app te laten bedienen met de staart door middel van swipe-bewegingen.

Het testen heb ik uitgevoerd aan de hand van een testplan dat ik vooraf heb opgesteld. Dit testplan heb ik uitgevoerd samen met medestudenten om te evalueren of het ontwerp voldeed aan de gestelde eisen. Zoals hieronder te zien is, ben ik bezig met het testen van een applicatie die speciaal ontworpen is voor pinguïns.

killua

Final Design

Na zes weken was het project afgerond. Het eindresultaat bestond uit wekelijkse applicaties die speciaal waren ontworpen voor een specifieke doelgroep. Bij deze opdrachten lag de focus niet op de vormgeving, maar op de interactie en gebruikservaring.

killua
Wat heb ik geleerd?

Tijdens dit project heb ik geleerd om kritisch na te denken over de interactie en te beoordelen of deze geschikt is voor de specifieke doelgroep. Iemand die bijvoorbeeld geen hand heeft, gebruikt een applicatie op een totaal andere manier. Dit bracht het belang van toegankelijkheid naar voren, waarbij de interactie anders ontworpen moest worden dan gebruikelijk. Ik heb geleerd om niet zomaar buttons te ontwerpen zonder toegevoegde waarde. Een tap-based button kan bijvoorbeeld onpraktisch zijn voor iemand die niet kan tikken. Dit inzicht heeft me geholpen om bewuster en doelgerichter te ontwerpen. Daarnaast was het een unieke uitdaging om niet alleen voor mensen te ontwerpen. Dit vroeg om een creatieve aanpak en dwong mij verder te denken dan de standaard oplossingen. Hierdoor heb ik niet alleen mijn probleemoplossend vermogen ontwikkeld, maar ook mijn creativiteit vergroot.

THANKS FOR SCROLLING!